Rok szkolny 2016/2017

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
17 czerwca 2017

Uczniowie swoją pierwszą przygodę z programowaniem zaczęli od projektu code.org. Nauka polegała na rozwiązywaniu łamigłówek o różnorodnej tematyce i trudności poprzez tworzenie odpowiedniego programu komputerowego.

Zadania polegały m.in. na: przeprowadzeniu postaci przez labirynt, tworzeniu grafiki poprzez sterowanie artystą trzymającym pędzel, pomaganiu pracowitej pszczółce w zbieraniu nektaru z kwiatów i produkowaniu miodu, tworzeniu gier komputerowych: Flappy Bird i Komputerowe opowieści.

Na zajęciach uczniowie świetnie się bawili i mieli dużo przyjemności, gdyż program komputerowy budowali z klocków (bloków), które przeciągali na obszar roboczy i łączyli ze sobą. Każdy blok ma odpowiednią komendę i kolor zależny od jego funkcji. Aby w pełni rozwiązać łamigłówkę, uczeń nie tylko miał stworzyć działający program, ale także musiał do tego celu wykorzystać jak najmniejszą ilość bloków.

Tworząc programy komputerowe uczniowie wykorzystywali pętle, zagnieżdżone pętle, instrukcje warunkowe i funkcje. Uczniowie opanowali również umiejętność znajdowania i poprawiania błędów w programie, które uniemożliwiały jego poprawne działanie (debugging).

Wszystkie założone cele zostały osiągnięte, uczniowie wykazali się dużą motywacją i ciekawością poznawczą. Nauczyciel rozwinął wśród uczniów umiejętność kreatywnego rozwiązywania problemów z różnych przedmiotów i życia codziennego metodami stosowanymi w algorytmice.

Zajęcia zostały poddane ewaluacji w formie ankiety skierowanej do uczniów. Wszyscy uczniowie uważają zajęcia za interesujące, a czynności wykonywane na zajęciach były dla nich łatwe i zrozumiałe. Uczniowie pozytywnie oceniają atmosferę na zajęciach i chcą w przyszłym roku rozwijać swoje umiejętności.

Wypowiedzi uczniów:

"Podobało mi się, że były postacie z gier. Nauczyliśmy się wytrwałości i logicznego myślenia."

"Według mnie zajęcia były bardzo fajne i ciekawe, ponieważ były łatwe zadania, które dużo mnie nauczyły."

"Podobało mi się, że mogłem stworzyć grę."

"Nauczyłam się kodować, było fajnie! Była miła atmosfera! Już nie myli mi się prawa ręka z lewą."

"Dobrze, że te zajęcia będą kontynuowane."

Damian Adamek

Galeria

  • Powiększ zdjęcie Programujemy z code.org

    Programujemy z code.org

  • Powiększ zdjęcie Programujemy z code.org

    Programujemy z code.org

  • Powiększ zdjęcie Programujemy z code.org

    Programujemy z code.org

  • Powiększ zdjęcie Programujemy z code.org

    Programujemy z code.org

  • Powiększ zdjęcie Programujemy z code.org

    Programujemy z code.org

  • Powiększ zdjęcie Programujemy z code.org

    Programujemy z code.org

  • Powiększ zdjęcie Programujemy z code.org

    Programujemy z code.org

  • Powiększ zdjęcie Programujemy z code.org

    Programujemy z code.org