Skuteczna nauka

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

Rady dotyczące efektywnego uczenia się

Od czego zacząć?

  • ważne i pilne, ważne I niepilne, pilne i nieważne, niepilne i nieważne
  • najmniej lubiane na początku

Przerwy

  • pierwsza przerwa po dłuższym czasie pracy, a kolejne już częściej
  • na początku uczenia się przerwy krótsze, później dłuższe
  • jeśli materiał jest trudniejszy, więcej przerw

Przeplatanie

  • planowanie uczenia się naprzemiennie: różnych przedmiotów, zagadnień lepiej znanych i mniej znanych, różnych form pracy - pisemnych i ustnych

Notowanie

  • stosowanie wyróżników wzrokowych: kolor, podkreślenia, podświetlenia, wyraźne znaki (!, ?)
  • różna wielkość liter, symbole graficzne, wykresy, ramki, skojarzenia, humor

Wykorzystanie lekcji i wiedzy nauczyciela - ponieważ na lekcji odbywa się:

  • wyjaśnienie trudniejszych zagadnień
  • pokazanie sposobów na zapamiętanie czy rozwiązanie
  • dokonanie pierwszej segregacji treści ze wskazaniem tych ważnych i mniej ważnych,
  • nauczenie się czytania podstawy programowej - różni się znacznie od podręcznika!

Wykorzystanie wszystkich zmysłów poprzez:

  • muzykę i rytm
  • ruch i dotyk
  • obraz, kolor
  • uczucia
  • działania

Źródło: D. Kitowska "Jak uczyć uczenia się"

 

Dla uczniów

 

 

Dla rodziców