Skuteczna nauka
Rady dotyczące efektywnego uczenia się
Od czego zacząć?
- ważne i pilne, ważne I niepilne, pilne i nieważne, niepilne i nieważne
- najmniej lubiane na początku
Przerwy
- pierwsza przerwa po dłuższym czasie pracy, a kolejne już częściej
- na początku uczenia się przerwy krótsze, później dłuższe
- jeśli materiał jest trudniejszy, więcej przerw
Przeplatanie
- planowanie uczenia się naprzemiennie: różnych przedmiotów, zagadnień lepiej znanych i mniej znanych, różnych form pracy - pisemnych i ustnych
Notowanie
- stosowanie wyróżników wzrokowych: kolor, podkreślenia, podświetlenia, wyraźne znaki (!, ?)
- różna wielkość liter, symbole graficzne, wykresy, ramki, skojarzenia, humor
Wykorzystanie lekcji i wiedzy nauczyciela - ponieważ na lekcji odbywa się:
- wyjaśnienie trudniejszych zagadnień
- pokazanie sposobów na zapamiętanie czy rozwiązanie
- dokonanie pierwszej segregacji treści ze wskazaniem tych ważnych i mniej ważnych,
- nauczenie się czytania podstawy programowej - różni się znacznie od podręcznika!
Wykorzystanie wszystkich zmysłów poprzez:
- muzykę i rytm
- ruch i dotyk
- obraz, kolor
- uczucia
- działania
Źródło: D. Kitowska "Jak uczyć uczenia się"
Dla uczniów