Przykłady ćwiczeń

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

Zachęcam wszystkich uczniów klas młodszych uczęszczających na zajęcia korekcyjno - kompensacyjne do wykonywania na bieżąco w domu wraz z rodzicami ćwiczeń doskonalących umiejętności niezbędne do prawidłowego przebiegu edukacyjnego.

Ćwiczenia usprawniające analizator wzrokowy

  • Wyznaczanie granic wyrazów w tekście napisanym bez przerw, wstawienie znaków interpunkcyjnych w odpowiednich miejscach.
  • Gra w scrabble, domino obrazkowe, literowe lub sylabowe.
  • Czytanie tekstu napisanego różną czcionką.
  • Dopasowywanie słów do wzorca graficznego, np.: „Przyporządkuj odpowiednie wyrazy do zaprezentowanego obrazka”.
  • Usuwanie z tekstu wyrazów, które są niepotrzebne.
  • Wyszukiwanie innych słów, które ukryły się w wyrazach, np. „Jakie słowa kryją się w wyrazach: waleń, obibok, zlewozmywak, słońce, kotwica?”
  • Wyszukiwanie różnic w obrazkach lub słowach.
  • Dobieranie par identycznych obrazków.
  • Rozpoznawanie obrazków opisywanych słownie.
  • Dobieranie postaci do ich cieni albo konturów.
  • Porządkowanie historyjek obrazkowych.
  • Opowiadanie historyjki przedstawionej na obrazkach.
  • Dobieranie części do całości.
  • Układanie puzzli lub ilustracji po uprzednim ich przecięciu.
  • Nazywanie czynności przedstawionych na rysunkach.
  • Szeregowanie figur według określonych zasad.
  • Różnicowanie figur geometrycznych pod względem koloru, kształtu, wielkości itp.
  • Obrysowywanie prostych figur, łączenie kropek, kopiowanie przez kalkę.
  • Rysowanie z pamięci lub pod dyktando.
  • Odtwarzanie z pamięci prostych układów klocków.
  • Zabawy w geometryczne domino, geometryczne loteryjki i mozaikowe układanki.
  • Segregowanie liter, np. „Z rozsypanych liter otocz kółkiem wszystkie literki K”.
  • Wyszukiwanie tej samej litery w tekście.
  • Wyodrębnianie sylab w wyrazach.
  • Wyszukiwanie w tekście takich samych wyrazów lub wyrazów podobnych.

 

Ćwiczenia usprawniające analizator słuchowy

  • Układanie z podanych słownie wyrazów jak największej ilości nowych wyrazów.
  • Zabawa w głuchy telefon.
  • Wymyślanie słów, które kończą się na ostatnią sylabę wyrazu podanego wcześniej przez innego ucznia (wyrazowe domino).
  • Ćwiczenia z wykorzystaniem nagrań odgłosów zwierząt, dźwięków instrumentów muzycznych, odgłosów dochodzących z kuchni („Co usłyszałeś? Zgadnij, co to jest?”).
  • Wyklaskiwanie lub wystukiwanie struktur dźwiękowych według podanego wzoru.
  • Napisanie planu wydarzeń lub wykonanie ilustracji do przeczytanego na głos przez nauczyciela fragmentu tekstu. Określanie strony, z której dochodzi dźwięk.
  • Kończenie rozpoczętych zdań lub sylab.
  • Podział zdania na wyrazy i wyrazu na sylaby.
  • Liczenie słów w zdaniu.
  • Różnicowanie znaczenia wyrazów, które brzmią podobnie, np. „Wymów i powiedz, czym się różnią słowa: panna – pana, kura – góra, wybij – wbij, drwij – drwi”.
  • Układanie wyrazów z sylab lub uzupełnianie wyrazów brakującymi sylabami.
  • Dobieranie podpisów do obrazków.
  • Wyodrębnianie głosek w wygłosie, śródgłosie i nagłosie.
  • Różnicowanie głosek podobnych fonetycznie.

 

Ćwiczenia redukujące zaburzenia lateralizacji i orientacji w przestrzeni

  • Kreślenie w powietrzu dużych kulistych kształtów obiema rękami.
  • Zamalowywanie dużych powierzchni obiema rękami.
  • Kreślenie równocześnie obiema rękami określonych wzorów.
  • Lepienie z plasteliny.
  • Zbieranie drobnych elementów obiema rękami.
  • Obrysowywanie szablonów figur geometrycznych ręką dominującą.
  • Usprawnianie ręki dominującej poprzez: rysowanie po śladzie, rysowanie szlaczków, kreślenie znaków literopodobnych.
  • Różnicowanie lewej i prawej strony ciała.
  • Odtwarzanie układów gimnastycznych prezentowanych przez nauczyciela.
  • Określanie położenia przedmiotów względem siebie (u góry, niżej, wyżej, po lewej stronie od…). Rozwiązywanie labiryntów („Znajdź drogę do…”).
  • Wykonywanie określonych ruchów na sygnał („Przykucnij, gdy przestanie grać muzyka”).
  • Zabawy ruchowe.

 

 Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej i zdolności grafomotorycznych

  • Zabawy ze skakanką, ćwiczenia na równoważni, ćwiczenia marszu, biegu.
  • Zabawy z piłką, balonem, woreczkami.
  • Rzucanie do celu.
  • Przenoszenie piramidek klocków tak, by się nie rozsypały.
  • Rozpoznawanie przedmiotów z zawiązanymi oczami.
  • Wydzieranki, wyklejanki, wycinanki, kolorowanki.

 

Ćwiczenia ortograficzne - praca ze słownikiem ortograficznym

  • Krzyżówki ortograficzne.
  • Tworzenie wyrazów pokrewnych do wyrazów z trudnością ortograficzną, np. marzec – marcowy. Podanie zasad ortograficznych uzasadniających pisownię trudnego wyrazu.
  • Zapisywanie wyrazu, który sprawia dziecku trudność (np. pożyczka), literkę „ż” należy podkreślić na czerwono. Uzasadnienie pisowni wyrazu.

 

Ćwiczenia doskonalące technikę czytania

  • Czytanie wyrazów, zdań, tekstów sylabami.
  • Czytanie ciche, głośne, chóralne.
  • Czytanie fragmentów tekstu na zmianę z z inną osobą.

 

Ćwiczenia w pisaniu

  • Przepisywanie liter, sylab, wyrazów, zdań po dokonaniu analizy ortograficznej, uzupełnianie luk w wyrazach.
  • Układanie zdań z rozsypanek sylabowych, zdaniowych.
  • Pisanie z pamięci.
  • Pisanie ze słuchu po wcześniejszej dokładnej analizie tekstu.