Jesteś tutaj: Start / Logopeda szkolny

Logopeda szkolny

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

mgr Alina Brożbar-Golińska

 

Zadania logopedy szkolnego:

  • przeprowadzanie badań przesiewowych,
  • diagnozowanie logopedyczne,
  • organizowanie pomocy logopedycznej,
  • prowadzenie terapii indywidualnej i grupowej,
  • podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń przy komunikacji językowej,
  • współpraca z rodzicami uczniów,
  • wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli.

W zajęciach logopedycznych uczestniczą uczniowie, którzy posiadają opinię Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Jaworznie lub zostali zakwalifikowani w oparciu o wyniki wstępnych badań przesiewowych mowy przeprowadzanych na początku roku szkolnego. Dziecko może zostać objęte opieką logopedyczną na wniosek rodzica lub nauczyciela po przeprowadzeniu diagnozy logopedycznej.

Korekcja wad wymowy polega na:

  • usprawnieniu narządów artykulacyjnych (języka, warg, policzków, podniebienia miękkiego),
  • wytworzeniu prawidłowego toru oddechowego,
  • usprawnieniu słuchu fonemowego,
  • wywołaniu zaburzonych głosek oraz utrwaleniu ich zgodnie z procedurami postępowania logopedycznego,
  • kształtowaniu nawyku prawidłowej wymowy korygowanych głosek,
  • autokontroli własnych wypowiedzi,
  • doskonaleniu umiejętności wyrazistego mówienia.

Wadom wymowy towarzyszą często wady zgryzu (konieczna wówczas wizyta u ortodonty), trudności w nauce, problemy związane z zachowaniem i koncentracją uwagi, a także zaburzenia emocjonalne.

W trakcie terapii logopeda skupia się przede wszystkim na korygowaniu zaburzonej mowy, ale stosuje również ćwiczenia stymulujące ogólny rozwój dziecka (ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową i słuchową, orientację przestrzenną, pamięć, myślenie, koncentrację, grafomotorykę). Wykorzystuje nowoczesne metody pracy (terapia jąkania - elementy metody Palin PCI i Lidcombe Program, z uczniem mającym trudności w czytaniu i pisaniu - metodę symultaniczno – sekwencyjną prof. J. Cieszyńskiej).

Znajdujące się w gabinecie różnorodne pomoce dydaktyczne stymulują rozwój mowy, utrwalają prawidłową wymowę, doskonalą koordynację wzrokowo – ruchową, pamięć słuchową i słuch fonemowy. Obok tradycyjnych pomocy zajęcia uatrakcyjniają multimedialne programy logopedyczne.

Na sukces terapii mają wpływ:

  • umiejętności, możliwości oraz chęci dziecka do ćwiczeń,
  • systematyczne uczęszczanie na zajęcia logopedyczne i wykonywanie ćwiczeń z dzieckiem w domu,
  • zaangażowanie i wiedza logopedy.