Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
29 kwietnia 2017

Zwykle nie zdajemy sobie z tego sprawy, ale hałas jest naszym wiernym mimowolnym kompanem. Często nie jesteśmy tego świadomi, ale to właśnie z powodu uciążliwych dźwięków jesteśmy przewlekle zmęczeni i odczuwamy wiele różnych dolegliwości. Przez to jesteśmy mniej wydajni i w szkole, i w pracy. Nasz organizm potrzebuje wypoczynku w ciszy, by zrównoważyć negatywne skutki hałasu z całego dnia.

W tym celu w naszej szkole 25 kwietnia 2017 r. obchodzony był finał akcji edukacyjno - profilaktycznej pt. "Stop hałasowi". Odbył się happening uczniów klas 2 i 3 wraz z panią Katarzyną Żak i panią Izabelą Fidytek – Dyl. Uczniowie wzięli w dłonie transparenty i prace konkursowe w formie znaków drogowych i odwiedzili każdą klasę. Zwycięskie logo zostało umieszczone w każdej klasie na drzwiach w naszej szkole.

Dzień finału naszej akcji zastał poprzedzony szeregiem działań mających na celu zwrócenie uwagi na problem hałasu.

Zostały przeprowadzone konkursy: plastyczny (na znak symbolizujący walkę z hałasem) i literacki (na wiersz o tematyce szkodliwości hałasu na nasze zdrowie.) Uczniowie bardzo chętnie wzięli w nich udział. Zwycięska praca plastyczna została tegorocznym logo akcji.

Wiersze zostały umieszczone na gazetce w holu głównym szkoły i w szatni razem z pracami plastycznymi, które zostały wykonane na lekcjach plastyki przez uczniów klasy 3b i 1b.

Nauczyciele świetlicy przeprowadzili wiele zajęć dydaktycznych ukazujących problem hałasu we współczesnym świecie, ze szczególnym uwzględnieniem jego natężenia podczas szkolnych przerw. Uczniowie dowiedzieli się, że hałas na przerwie w przeciętnej polskiej szkole osiąga natężenie ponad 100 decybeli, przy czym od 90 decybeli następuje osłabienie i trwały ubytek słuchu. Ponadto do uczniów, którzy spędzają przerwę w hałasie nie dociera część informacji przekazywanych przez nauczyciela, są zdekoncentrowani i rozdrażnieni. Hałas na przerwie szkolnej ma natężenie podobne do tego, które jest na koncercie rockowym.

Została zorganizowana w świetlicy "Skrzynka pomysłów do walki z hałasem w szkole", która posłużyła za skarbnicę ciekawych i oryginalnych sposobów, których realizacja może mieć istotny wpływ na niwelowanie hałasu w naszym otoczeniu. Każdy uczeń mógł wrzucić do skrzynki przemyślany opis swojego sposobu zwalczania hałasu w szkole. Zapisy dobrych pomysłów, a także tych z „przymrużeniem oka” zostały umieszczone w świetlicy.

W ramach akcji wybrani uczniowie klas 4-6 wypełnili ankiety "Czy przeszkadza mi hałas w szkole?" Przebadanych zostało 36 uczniów.

  • Uczniowie wyszczególnili miejsca gdzie podczas przerwy jest najgłośniej: korytarze, szatnie, również ta przy sali gimnastycznej, jadalnie, świetlice szkolne, toalety.
  • Do rozpoznanych szkodliwych objawów hałasu wymieniono: ból głowy, ból w uszach, podenerwowanie, zmęczenie.
  • Aby porozmawiać z kolegą na przerwie uczniowie muszą: mówić głośno i wyraźnie aby zrozumieć siebie nawzajem lub krzyczeć, bo to jedyny sposób aby usłyszeć drugą osobę. Jednak nie wszyscy byli tego zdania, rozmowa normalnym tonem również powtarzała się w odpowiedziach uczniów.
  • Zapytano: "Jak reagujesz gdy na lekcji kilka osób rozmawia, a ty pracujesz nad zadaniem?", zdecydowana większość odpowiedziała, że nie może się skoncentrować i popełnia błędy, wśród odpowiedzi znalazło się też: przerywam zadanie i przyłączam się do rozmowy.
  • W pytaniu dotyczącym wolnego czasu po szkole uczniowie powiedzieli, że szukają sposoby na wyciszenie się ( słucham muzyki, rysuję, jeżdżę na rowerze, śpiewam, chodzę na zajęcia pozalekcyjne).

Wszyscy jesteśmy zgodni co do tego, że uczeń w czasie przerwy ma prawo do odpoczynku po intensywnej pracy na lekcji, że naturalna potrzeba ruchu wpisana jest w prawidłowy rozwój dziecka. Zapytaliśmy uczniów jakie mają pomysły na ciekawą przerwę:

  • Czytanie książek i gra w karty.
  • Przerwa muzyczna (taniec do wybranych piosenek).
  • Utworzenie cichego kącika bez hałasu.
  • Zorganizowanie Klubów zainteresowań: Klub rysowania - kolorowanie wyciszających obrazków, Klub taneczny, Klub gier planszowych.
  • Aktywne przerwy (gry i zabawy ruchowe, aerobik, szachy).

Nasza akcja to krok w kierunku zmian na lepsze. Każdy z nas może dołożyć starań, by w najbliższym środowisku niwelować występowanie hałasu. Odpoczywajmy więc w ciszy, by zrównoważyć negatywne skutki hałasu z całego dnia i starajmy się go nie "produkować" w dużych ilościach.

Katarzyna Żak

Galeria

  • Powiększ zdjęcie Akcja edukacyjna

    Akcja edukacyjna "Hałasowi stop"

  • Powiększ zdjęcie Uczniowie trzymają prace konkursowe

    Uczniowie trzymają prace konkursowe

  • Powiększ zdjęcie Zaciekawieni uczniowie klasy 2c

    Zaciekawieni uczniowie klasy 2c

  • Powiększ zdjęcie Zwycięska praca konkursowa

    Zwycięska praca konkursowa

  • Powiększ zdjęcie Klasa 3b i ich prace konkursowe

    Klasa 3b i ich prace konkursowe

  • Powiększ zdjęcie Strefa ciszy - wiersze uczniów w konkursie literackim

    Strefa ciszy - wiersze uczniów w konkursie literackim

  • Powiększ zdjęcie Każdy może zapoznać się ze szczegółami akcji

    Każdy może zapoznać się ze szczegółami akcji

  • Powiększ zdjęcie W szatni walczymy z hałasem

    W szatni walczymy z hałasem

  • Powiększ zdjęcie W świetlicy dla klas 1-2

    W świetlicy dla klas 1-2

  • Powiększ zdjęcie W świetlicach walczymy z hałasem

    W świetlicach walczymy z hałasem

  • Powiększ zdjęcie Uczniowie klas 6 z uwagą słuchali inforamcji o naszej acji

    Uczniowie klas 6 z uwagą słuchali inforamcji o naszej acji