Rok szkolny 2017/2018
W bieżącym roku szkolnym uczniowie rozwijali swoje umiejętności programowania w środowisku Scratch.
Scratch jest edukacyjnym językiem obiektowym, stworzonym do nauczania dzieci i młodzieży podstaw programowania oraz środowiskiem programistycznym służącym do tworzenia i uruchamiania programów w tym języku.
Został stworzony przez Massachusetts Institute of Technology (MIT) i opracowany specjalnie dla edukacji przez zespół profesora Mitchela Resnicka, pomysłodawcę serii Lego MindStorms. Jego popularność wciąż rośnie i jest powszechnie wykorzystywany na całym świecie.
Podobnie jak w serwisie code.org, uczniowie tworzyli skrypty poprzez układanie bloczków (klocków), z poleceniami w języku polskim lub angielskim, w zależności od indywidualnego wyboru.
W ramach zajęć uczniowie:
- założyli konta w serwisie społecznościowym scratch.mit.edu, dzięki czemu mogli umieszczać i udostępniać innym swoje programy, dyskutowć o nich oraz oglądać, pobierać i modyfikować prace stworzone przez innych użytkowników serwisu,
- edytowali istniejące obiekty (duszki), tworzyli własne obiekty i kostiumy,
- tworzyli animacje, historyjki z dialogami,
- wzbogacali swoje prace dźwiękiem,
- tworzyli grafiki z użyciem figur geometrycznych (okręgu, prostokąta i trójkąta),
- tworzyli gry.
Na zajęciach uczniowie wykazali się dużą kreatywnością. Każdy udany program wywoływał uśmiech na twarzy autora i wzbudzał ciekawość wśród innych. Uczniowie wymieniali się spostrzeżeniami i uwagami, pomagali sobie nawzajem, byli zaangażowani w wykonywanie projektów.
Damian Adamek