Jesteś tutaj: Start / Logopeda szkolny / Dobre rady

Dobre rady

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

Aby Twoje dziecko pięknie mówiło...

Zanim zacznie mówić – pamiętaj!

  • Jak najdłużej karm piersią, a później łyżeczką.
  • Ucz picia z kubeczka.
  • Odstaw smoczek i butelkę.
  • Zwracaj uwagę, by dziecko nie ssało kciuka.
  • Przy wyrzynaniu ząbków podawaj twarde pokarmy do gryzienia i przeżuwania np. marchewkę, jabłko.
  • Dopilnuj, by dziecko utrzymywało drożny nos - ucz go oddychania przez nos.
  • Korzystaj z pomocy lekarzy specjalistów - psychologów, logopedów.
  • Dbaj o dobry kontakt emocjonalny z dzieckiem - często przytulaj, głaszcz, śpiewaj, naśladuj wokalizację.
  • Mów do dziecka: prostym językiem, wolno, wyraźnie, utrzymuj kontakt wzrokowy, używaj gestów, mimiki.

 

10 dobrych rad:

  1. Uczymy słuchania.
    • Słuch należy rozwijać od urodzenia (poszukiwanie źródła dźwięku, rozpoznawanie dźwięków różnych przedmiotów, naśladowanie odgłosów).
    • Dobry słuch to dobry start do poprawnego mówienia.
    • Jeśli coś Cię niepokoi - skontaktuj się z lekarzem.
  2. Dmuchamy, chuchamy...
    • Oddychanie: dmuchamy na przedmioty np. na wiatraczek, świecę, puszczamy bańki mydlane, chuchamy na zmarznięte ręce, szybę.
    • Zabawy oddechowe mają wytworzyć nawyk oddychania nosem, poprawić zdrowotność dzieci oraz lepiej gospodarować oddechem (mówimy na wydechu).
  3. Gimnastykujemy buzię i język dziecka.
    • Ważne jest prawidłowe gryzienie, żucie, połykanie.
    • Wykonujemy różne śmieszne miny i ruchy językiem.
    • Uwaga na skrócone wędzidełko (dziecko ma problem z uniesieniem języka, wysunięciem z buzi, kląskaniem, oblizywaniem warg, zębów)!
  4. Bawimy się z dzieckiem: tańczymy, śpiewamy.
    • Zabawy ze śpiewem np. Siała baba mak... (ruch ciała, wypowiadanie samogłosek ).
    • Dziecko odkrywa świat mowy (wypowiada coraz więcej sylab, wyrazów).
  5. Rymujemy, powtarzamy wyliczanki.
    • Ele mele Dutki, Idzie kominiarz po drabinie...
    • Zachęta do wypowiedzi, rozwój twórczej aktywności a także relaksacja.
  6. Uczymy prostych wierszyków, piosenek.
    • Recytacja wierszyków z dużą ilością wyrazów dźwiękonaśladowczych. Chwal dziecko za próby powtarzania tych dźwięków. To sprzyja nauce mówienia.
    • Naśladowanie różnych głosów np. ze świata zwierząt: gdakanie, miauczenie - rozwijanie wyobraźni, oswajanie z rytmem, intonacją.
  7. Rysujemy, wycinamy, malujemy z dzieckiem.
    • Duża motoryka - mała motoryka.
    • Usprawnianie ręki (lepienie, wydzieranie, malowanie, rysowanie także na dużym formacie np. szary papier, wycinanie np. postaci, przedmiotów z kolorowych gazet).
    • Pamiętaj o prawidłowym trzymaniu kredki, ołówka oraz nożyczek!
  8. Ruszamy się z dzieckiem: skaczemy, biegamy, turlamy się...
    • Od narodzin dbamy o sprawność ruchową (zachęcaj do raczkowania, turlania, skakania, chodzenia po murku, na jednej nodze, jazdy na rowerze, hulajnodze). To usprawnia koordynację ruchów dziecka, wyładowuje energię, pośrednio też stymuluje mowę.
  9.   Wymyślamy proste zagadki, opowiadamy historyjki.
    • Kojarzenie koloru z przedmiotem – np. żółty jak słońce,
    • Wyszukiwanie przedmiotów o danym przeznaczeniu.
    • Opowiadanie treści obrazków, historyjek obrazkowych, zdarzeń.
  10. Czytamy, czytamy i ... czytamy. Dostosowane do wieku dziecka:
    • Książeczki – wyrazy.
    • Wierszyki-zawierające wyrazy dźwiękonaśladowcze.
    • Wiersze, bajki, baśnie , opowiadania.
    • W efekcie wykształcimy u dziecka nawyk słuchania, rozwiniemy wyobraźnię, pamięć słuchową, wzbogacimy słownictwo. Zachęcimy do samodzielnego czytania.