Szkoła Podstawowa nr 16 im. Konstytucji 3 Maja w Jaworznie
Zakodowani
Autorki: Patrycja Bartman, Agnieszka Walicka
Innowacja pedagogiczna „Zakodowani” realizowana jest w klasach 2a i 2b. Ma rozwijać u uczniów kluczowe kompetencje, takie jak: myślenie algorytmiczne czy planowanie procesów pozwalających wykorzystywać nowe technologie w różnych dziedzinach życia. Nauka programowania z wykorzystaniem gier i robotów może być dla dzieci świetną zabawą i jednocześnie wyposażyć je w narzędzia i kompetencje, których plony będą zbierać jeszcze wiele lat później.
Wprowadzenie nauki programowania w pierwszym etapie edukacyjnym daje dzieciom szansę na zdobywanie kompetencji przyszłości, odpowiedzialne wprowadzanie w cyfrowy świat, kształtowanie logicznego, algorytmicznego myślenia, ale również wdrażanie do pracy zespołowej.
Podstawowym celem innowacyjnego działania będzie przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym, przekazanie podstaw programowania poprzez doświadczanie i zabawę. Innowacja ma polegać na połączeniu zabawy ze zdobywaniem umiejętności programistycznych.
Innowacja idealnie wpisuje się w ogłoszony przez Ministerstwo Edukacji Narodowej priorytet na rok szkolny 2022/2023 - Wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w rozwijaniu umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów, w szczególności z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu "Laboratoria przyszłości”.
Cele ogólne:
- wspomaganie wszechstronnego rozwoju ucznia,
- kształtowanie umiejętności samodzielnego programowania i myślenia logicznego niezbędnego do rozwiązywania problemów i zadań, a także dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych,
- rozwijanie uzdolnień i zainteresowań informatycznych wśród dzieci,
- rozwijanie kreatywności,
- uatrakcyjnienie zajęć,
- wzrost samooceny, aktywności i samodzielności.
Środki dydaktyczne:
- komputer i internet,
- monitor interaktywny,
- roboty edukacyjne,
- drukarka 3D,
- maty do kodowania,
- zakodowane obrazki.